Selecteer een pagina

Makelaars op sociale media

sep 23, 2018

Je zou denken dat het niet meer dan logisch is. Je huis verkopen via sociale media. Toch is het voor veel makelaars nog lastig toe te passen in de praktijk. Je bent namelijk een steengoede makelaar en doet alles voor je klant, maar iedere dag aantrekkelijke berichten (posts) schrijven en bijpassende afbeeldingen maken is toch een vak apart. Terwijl juist deze toevoeging kan zorgen voor een snellere verkoop en meer bekendheid in de regio!

Online zichtbaar worden als makelaar

Sinds vorig jaar verzorgen wij de online marketing voor twee makelaars uit verschillende regio’s. Beide makelaars waren al een tijd actief op Facebook en Twitter, maar wilden hun online zichtbaarheid vergroten en meer mensen bereiken. Voor beide organisaties schrijven we posts (online berichten), artikelen, blogs, maken we afbeeldingen, zetten we online advertentie campagnes op en zorgen we ervoor dat de website SEO-technisch* goed in elkaar steekt. Dit alles in nauwe samenwerking met de mensen binnen de organisatie. Want binnenin de organisatie, bij de medewerkers zelf, zitten de beste ideeën. Wij geven vervolgens deze ideeën handen en voeten en zorgen ervoor dat ze het publiek bereiken.

Inside story’s

De huizenverkoop gaat razendsnel momenteel. Snel schakelen is dus gewenst. Via Facebook worden alle woningen en nieuwbouwprojecten onder de aandacht gebracht, het liefst met video. Daarnaast plaatsen we regelmatig ‘inside story’s’. Verhalen van binnenuit het bedrijf. Gebeurtenissen waar de medewerkers dagelijks mee te maken hebben, verhalen van klanten en updates over de regio. LinkedIn zetten we in om het zakelijke aanbod bekend te maken en informatieve artikelen te verspreiden. Ook Instagram is een belangrijk onderdeel geworden van de online marketing. Makelaars kunnen dit kanaal goed gebruiken om hun merk steviger in de markt te zetten. Bij Instagram draait het vooral om beeld. Puur beeld, zoals unieke foto’s of video’s. Dat vraagt wel enige inzet van de makelaars zelf. Daarom geven we Instagram trainingen, zodat alle medewerkers weten hoe je snel en eenvoudig zelf een goede post kan maken en plaatsen. Samen kun je op deze manier met weinig inspanning een actieve Instagram feed opbouwen met trouwe volgers.

Hoe val je op als makelaar?

Ieder bedrijf, dus ook iedere makelaar, heeft zijn eigen verhaal en visie. Dit zie je terug in de manier van communiceren, de artikelen die we schrijven en de uitstraling van de visuals. Voor alle bedrijven houden we een Brandboard bij. Hierop staat wat de tone-of-voice is, welke waarden in de verhalen terug moeten komen en wat de richtlijnen zijn voor de visuals die we maken. Denk hierbij aan kleurgebruik, typografie en vormgeving. Ook de de visie, missie en doelstellingen staan hierop genoteerd. Zo houden wij focus tijdens het maken van content en zorgen we ervoor dat alles wat we communiceren aansluit bij het merk.

Als makelaar is het belangrijk dat je laat zien dat je er bent. Als je online niet aanwezig bent, dan besta je niet. Klinkt hard, maar zo werkt op dit moment de psyche van de mens. Crossmediale communicatie, zowel offline en online, zorgt ervoor dat je opgemerkt wordt. Mensen onthouden je naam, beeldmerk of de unieke manier van communiceren. Misschien hebben ze je niet meteen nodig. Maar je plant een zaadje en zodra de tijd daar is, zoeken ze je op.

 

* SEO staat voor Search Engine Optimization. Dat wil zeggen dat je de website zodanig optimaliseert dat deze goed gevonden wordt in zoekmachines zoals Google. Dit heeft te maken met de technische opbouw van de website, maar ook met de teksten en afbeeldingen die je online plaatst.