Selecteer een pagina

Hoe kom ik bovenaan Google te staan?

jan 22, 2019

Regelmatig bezoeken we met het team van Beingbrand de clinics op Beeckestijn Business School. Zo luisterden we ook naar Bas van de Beld, docent op het gebied van SEO, oftewel: goed gevonden worden in Google. Het was een drukbezochte ochtend. En terecht, want we kregen waardevolle informatie die ons weer fijn aan het denken heeft gezet. Uiteindelijke conclusie: de klassieke manier van SEO is niet meer voldoende. Maar waarom? De aankomende weken gaan we in een aantal blogs deze kennis met je delen. Vandaag deel 1.

Bovenaan staan in Google? Leuk je voor je.

Hoe kom ik bovenaan Google te staan? Dat is dé vraag waarmee ondernemers bij ons binnenkomen. Logisch, want al jaren is dat een heel realistische en effectieve manier om klanten te werven. De KPI’s gingen over traffic, kliks en bereik. Zoals Bill Gates al zei: Content is King. Dus gingen we met z’n allen content maken. Met zoveel mogelijk belangrijke zoekwoorden. In het begin werkte dit prima. Een paar jaar later zitten we echter met een overload aan content. Het internet ligt bezaaid met stukken tekst die SEO technisch geniaal in elkaar zitten (en dus bovenaan staan in Google), maar die de klant geen steek verder helpen. We zien als fervente Google-zoeker door de bomen het bos niet meer.

Ons zoekgedrag op Google is veranderd

Mede door deze ‘lawine’ aan informatie, zijn we anders gaan zoeken. In plaats van dat we zoeken op ‘rugzak’ (5 miljoen resultaten) of ‘rugzak kinderen’ (1,5 miljoen resultaten) zoeken we nu op volzinnen die precies datgene omschrijven wat we willen weten: “welke rugzak heb ik nodig voor mijn kinderen tijdens een actieve vakantie”. Geeft jouw pagina exact antwoord op deze vraag? Bam. Je hebt een betrokken lezer én een concrete kans om jouw product te verkopen. Mits jouw tekst de lezer kan overtuigen natuurlijk. En juist daar… gaat het nogal eens mis.

Een goede SEO tekst geeft antwoord op de vraag

Overduidelijk verkopende teksten (wij van WC eend…), daar houden we niet van. We willen teksten die ons raken en die vertrouwd aanvoelen. Zoals een reiziger die schrijft over een reis met haar kinderen door Thailand. Of een ervaren reiziger die uitlegt waar jouw rugzak aan zou moeten voldoen. Authenticiteit. Dit geldt niet alleen voor teksten, content is ook: video, beeld en geluid. Wil je gevonden worden door jouw klanten? Zorg dus dat je weet wat je doelgroep echt wil weten. Kies een onderwerp en geef daar relevante en nuttige informatie over. Bas van den Beld: “Zoekwoorden zijn de start van SEO, niet het doel. Het onderwerp is het echte doel van een goede SEO webpagina.”

Onderwerp is King

Dat heeft twee redenen. Eén is dat Google slimmer is geworden. Vroeger moest je bijvoorbeeld meerdere synoniemen in één tekst verwerken om te zorgen dat jouw tekst goed gevonden werd op een bepaald zoekwoord. Inmiddels weet Google dat een aantal woorden tot een bepaald onderwerp behoren. Je hoeft dus niet je hele tekst op te bouwen rondom de juiste zoekwoorden, maar rondom het juiste onderwerp. Reden twee is dat deze teksten over het algemeen fijner leesbaar zijn en de focus hebben liggen op één probleem, vraag of feit. Geen afleiding. Je leest precies datgene waar je naar op zoek was.

In de volgende blog gaan we dieper in op de rol van Google in onze marketing en hoe je echt goede content anno 2019 kunt maken.